سِرتق
سلام به Ratons De Bibliotecas 
قالب وبلاگ

پرداختن به نتایج انقلاب مکزیک و تلاش‌های مردم مکزیک برای رهایی از بردگی و استثمار، یکی از موضوعات اصلی رمان‌ها و داستان‌های  کوتاه کارلوس فوئنتس محسوب می‌شود. این نویسنده مکزیکی نویسندگی را با «آنجا که هوا صاف است»  la region mas transprante آغاز کرد و پس از آن در دیگر آثار خود مانند «مرگ آرتمیو کروز»، «آسوده خاطر»، «آئورا»، «سر هیدرا»، «زمین ما»، «پوست انداختن» و... از این خارخار ذهن رها نشد و بارها این درونمایه را در داستان‌های خود تکرار کرد.

«زندانی لاس لوماس» نیز یکی داستان‌های بلند فوئنتس است که بار دیگر موضوع آن به نتایج انقلاب مکزیک می‌پردازد. انقلاب مکزیک در سال 1910 با حضور رهبرانی چون پانچو ویا، فرانسیسکو مادورو و امیلیانو زاپاتا آغاز شد و پس از یک دهه تلاش، جنگ و خونریزی نظم جدیدی در مکزیک شکل گرفت که منجر به تصویب قانون اساسی جدید در این کشور شد. در دهه 40 و 50 میلادی، اقتصاد مکزیک پس از سال‌ها تنش و آشفتگی و نابسامانی به یکبارگی به اوج رسید. در بحبوحه جنگ جهانی دوم مکزیک بواسطه صادرات مواد خام در اوج شکوفایی و رونق قرار گرفت و به قول فوئنتس «کارگران کشاورزی با زانو وارد کلیسا می‌شدند تا برای ادامه جنگ دعا کنند».

این امر موجب شد تا برخی از افراد و گروه‌ها در جامعه مکزیک به یکبارگی ره صد ساله را یک شبه طی کنند و به آسایش و رفاه دست پیدا کنند. این گروه‌ها از سویی هر روز از راه‌های مختلف بر ثروت خود می‌افزودند و از سوی دیگر از جامعه سنتی خود روز به روز فاصله می‌گرفتند و بر شکاف میان ثروتمند و فقیر می‌افزودند.

 

نیکولاس سارمینتو، شخصیت اصلی داستان «زندانی لاس لوماس» نیز که وکیلی دون پایه است بواسطه داشتن اطلاعاتی درباره جنگ سانتا ائولالیا(یکی از جنگ‌های انقلاب مکزیک)، یکی از نظامیان بلند پایه را در لظات پایانی زندگی تلکه می‌کند و به ثروت رویایی می‌رسد. سارمینتو که قبل از این واقعه در یکی از دفترهای وکالت نزدیک به مرکز شهر کار می‌کرد، به یکبارگی به یکی از امارت‌های حاشیه شهر مکزیک وارد می‌شود.

این وکیل میرزا بنویس در این مکان تلاش می‌کند تا هر چه بیشتر از اطلاعات روز بهره‌مند شود زیرا معتقد است که «دانستن مسایل قدرت به همراه می‌آورد». از سوی دیگر وی تمام ارتباط خود را با دنیای بیرون قطع می‌کند و تمام کارهای خود را با پنجاه خط تلفنی که در خانه دارد، انجام می‌دهد.

در کنار فعالیت‌های اقتصادی، سارمینتو از زن نیز غافل نمی‌شود و با پول بی‌حسابی که در می‌آورد، با نسل‌های مختلف زنان در مکزیک آشنا می‌شود. زنان دهه 40 و 50 میلادی و زنان دهه 60 و 70 که با به قول راوی پروست خوانده بودند و «پروستیتوت» شده بودند. اما سرانجام این مرد مفلوک پس از فتح و فتوحات فراوان دل به یک زن بومی از مکزیک می‌بازد و کنش‌های داستان با قتل این زن به اوج می‌رسد. سارمینتو به دلیل شکایت از یکی از خدمتکاران خود به جهت قتل معشوقه‌اش از سوی خدمتکاران در خانه خود زندانی می‌شود و حق خروج از خانه را پیدا نمی‌کند. این گونه است که مردی با این همه قدرت و ثروت در خانه خود زندانی می‌شود.

داستان «زندانی لاس لوماس» به قولی یکی از منتقدان انگلیسی استعاره‌ای از قدرت در مکزیک و دیگر کشورها است. قدرت بر پایه دروغ و گول زدن دیگران بنا شده است و این در حالی است که تاثیر آن از بین بردن آزادی در درون انسان‌هاست.  

در پایان کتاب، مصاحبه فوئنتس با مجله معروف «پاریس ریویو» آمده است.  عبدالله کوثری چندی پیش در مصاحبه با مجله «سینما و ادبیات» خبر از ترجمه این مصاحبه داده بود. فوئنتس در مصاحبه خود با مجله معروف «پاریس ریویو» خاطره جالبی درباره نوشتن آثار فراوان نویسندگان اسپانیایی‌ـ آمریکایی بیان می‌کند. وی عنوان می‌کند که یکی از نویسندگان آمریکایی از نگارش آثار حجیم نویسندگان آمریکای لاتین ابراز تعجب می‌کرد. فوئنتس در پاسخ به او می‌گوید «ما 4 قرن است چیزی ننوشته‌ایم و برای پُر کردن این 4 قرن مطالب زیادی وجود دارد که باید بیان شوند».  

[ ۱۳٩٢/۱٠/٢٦ ] [ ۱۱:٠٥ ‎ب.ظ ] [ سیده سمانه حسینی فرد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

کتابخوان و کارمند حوزه فرهنگ
موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب